Financiën


Mensen hebben vaak de associatie bij administratie dat het gaat over harde cijfers, over formulieren, regels en wetten, over wat moet en waar je op moet letten. Mijn ervaring heeft geleerd dat het ook anders kan en dat dit groei en plezier oplevert. Werken aan “zachte cijfers” en met elkaar in kaart brengen wat de werkelijke wensen, behoeftes en motieven zijn van de (startende) onderneming. Ik ben benieuwd naar de mens achter de cijfers vanuit een grote betrokkenheid, inlevingsvermogen, aanvoelen wat aan de orde is en hoe dat aangepakt kan worden en put uit 35 jaar werkervaring.

Voor mij is het belangrijk om naar het geheel te kijken, naar het totale plaatje. Geld is een uitwisseling van energie. Geld is een instrument waarmee je kunt zorgen dat geven en ontvangen in balans zijn. Ik stel orde op zaken en kan mensen overzicht geven in hun inkomsten en uitgaven. Dat doen we samen.

Bureau La Bohême is een gevoelsorganisatie en zaken kunnen alleen maar stromen als de intentie erachter juist en kloppend is. De nadruk ligt op het versterken van de zelfstandigheid, zelfwerkzaamheid en bewustwording van de cliënt op basis van wederzijds vertrouwen. In de ontmoeting van hart tot hart samen plannen ontwikkelen en vormgeven.

Kernwoorden in het werk zijn: bezieling, aandacht en verbinding, samenwerking, communicatie en transparantie.

De administratie is de basis van je bedrijf en belangrijk om deze op orde te hebben. Dat geeft structuur, inzicht, overzicht en rust en je kunt genieten van het ondernemerschap. Ik kan je ondersteunen met de volgende diensten:

Financiële administratie

  • Verwerken, controleren en begeleiden van de administratie
  • Samenstellen jaarrekening / jaarverslag
  • Verzorgen van tussentijdse financiële rapportages
  • Begeleiding om zelf je dagelijkse administratie op orde te houden
  • Verzorgen inschrijving kamer van koophandel en belastingdienst
  • Inrichting van de administratie van starters
  • Financieel advies (ook als je al een boekhouder/accountant hebt)

Fiscale zaken

  • Aangifte omzetbelasting (of btw)
  • Aangifte inkomstenbelasting
  • Bezwaar- en verzoekschriften
  • Toeslagen
  • Middeling
  • Second opinion jaarrekening en aangiften
  • Fiscaal advies (ook als je al een boekhouder/accountant hebt)

Klantenbestand

Ik heb een divers en kleurrijk klantenbestand. Mensen die allemaal een verschil willen maken en zich inzetten om de wereld iedere dag een stukje mooier te maken.

Ontstaan Bureau La Bohême

Bureau La Bohême ben ik in 1995 gestart vanuit de wens om meer te kunnen betekenen voor “kleine” bedrijven zoals o.a. zzp-ers, eenmans- en vrouwszaken, v.o.f.’s en freelancers. Ik merkte bij de kantoren waar ik destijds werkte dat er te weinig aandacht en tijd werd besteed aan deze doelgroep.

Ik heb het ondernemersvak vanuit mijn jeugd meegekregen. Mijn opa en oma Freek Overdevest en Helena Overdevest-Ammerlaan hadden een snackbar in Voorschoten en zijn een grote inspiratiebron voor mij geweest. Zij voerden het ondernemerschap met hart en ziel uit. In de zomer hielp ik als kind mee met de verkoop van ijsjes in de verbouwde snackbar die een stuk groter was dan op de foto hieronder. Op die plek begon in mij al de onderneemster te groeien. De snackbar had de naam: ”Succes” en was een ontmoetingsplaats waar jong en oud zich thuis voelden. De warmte, de gezelligheid en aandacht was er voor iedereen. Alle producten werden in eigen keuken bereid, dat maakte deze zaak uniek en onvergetelijk. De zaak sloot in 1974 en heeft mij geleerd wat waarde werkelijk ten diepste betekent. Snackbar “Succes” is succesvol geworden en gebleven want wat echt van waarde is verdwijnt niet en leeft ook door in volgende generaties.

friettent Overdevest

© Tekst - Merel van Boheemen & Fotografie - Debby de Jong